måndag 9 juli 2012

Nyinflyttad

Jag är alldeles nyinflyttad här, min gamla blogg, "Om Stil" som jag har hållit på med sen 2007 hittar du här. Den var en modeblogg och handlade från början rätt mycket om vad som visades på modevisningar, vad man kunde köpa på olika postorderställen och även mer allmänt om mode, stil och kläder.

Men så har det inte varit på flera år, det enda som återstått av modebloggandet är att jag visat bilder på "dagens outfit" och det kommer jag att fortsätta med även här, men mitt intresse för vad som är modernt nu har helt försvunnit och det mesta som jag har på mig har jag sytt själv.

Så därför tyckte jag att det var dags att låta bloggen starta om lite, med ett nytt namn som passar bättre med vad den innehåller och med en ny innehållsdeklaration. Namnet "Evas liv - med sömsmån" kommer från när jag för några år sen höll på och grävde efter ett mönster som jag konstruerat till en av mina döttrar och hittade en bit (ett framstycke) med texten "Valerias liv, med sömsmån" och jag tyckte att det var så lysande, med den dubbla betydelsen av liv och jag visste att jag ville ha en blogg som hette så. Fast Eva istället för Valeria då.

Den här bloggen kommer alltså att innehålla bilder på vad jag har på mig, på vad jag har sytt och på saker som inspirerar mig. Eftersom jag de senaste åren har varit väldigt inne på 1940- och 50-talsstil så skulle man kunna beskriva det som en vintagemodeblogg. Men förstås inte bara det, jag gillar andra perioder också, och någon gång emellanåt blir det säkert bilder på historiska dräkter som jag har sytt och jag gillar knasiga skor, något som kommer att märkas. Klädvård kommer vara med ibland och saker som jag tycker är roligt i gamla tidningar och böcker. Och historia - jag är ju trots allt historiker.

Eftersom den heter "Evas liv" kommer det att vara en del om det också, även om de rena dagboksinläggen kommer att var få och ni kan räkna med att mina andra intressen: musik, politik och fotboll kommer att dyka upp ibland också. För att travestera KSMB:  Jag bloggar som jag vill!


I have just moved in here, my old blog "Om Stil", which was only in Swedish can be found here - lots of pictures. It was originally a fashion blog dealing with contemporary fashion and style and shopping. But this changed and the last years the only typical fashion blog feature has been my photos of "today's outfit". Instead it has featured what I have sewn myself, mostly inspired by the 1940s and 50s and thus I thought it fitting to move over to a new blog, more focused on vintage sewing and vintage fashion, though I will also write about other time periods, other clothes, history in general (I am a historian after all), how to care for clothes, funny things I've found in old women's magazines and stuff like that. My other interests such as music, football and politics will occasionally show to, as well as some things about my life, though this is not intended as a diary. I will also try to have an english summary with all posts, but I'm not promising anything.


The name of the blog is a pun on the fact that the Swedish word "liv" means both life and bodice and thus says "Eva's life/bodice - with seam allowance.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar