måndag 30 juli 2012

En tur "hem"/ Going "home"

Imorgon tar jag med mig Maja och åker "hem" till Norra Björke, dvs den plats som jag bodde på från 1979 till 1988, när jag flyttade hemifrån,och som förutom Göteborg är det som är hemma för mig. Vi ska passa min styvfars hund medan han och hans nuvarande särbo Anita (han och mamma separerade för sexton år sen) plus min ena stora dotter åker till Frankrike och hälsar på Anitas dotter.

Norra Björke är i mitt tycke en av de vackraste platserna på jorden (OK Kinnekulles sluttning ner mot Vänern är vackrare), med skog, fält och ett platåberg i bakgrunden. Jag har inga aktuella foton som bevisar detta, men här kan man se ett par år gamla foton som jag tog en vår när jag och Maja var hemma. Hunden är ju i alla fall med på bild :)
Här hittar man istället flygfoton från 50-talet över Norra Björke. Vårt hus, som vi byggde 1979, är förstås inte med, men på den här bilden kan man se min styvfars föräldrahem längst till höger och vårt hus ligger nu strax ovanför g-et i vattenstämpeln på fotot.

I vilket fall så kommer jag inte att kunna blogga på ett par dagar, så om jag inte slänger upp något mer ikväll eller imorgon så ses vi först på söndag.

Tomorrow Maja and I will go "home" to the house and village where I lived from 1979 to 1988, when I moved away from home. We are going to look after my stepdad's dog while he, his girlfriend (he and my mum broke up 16 years ago) and my daughter Vendela go to France for a couple of days.
The first link is to photos I took when Maja and I were in Norra Björke in spring 2010 - the dog is in one of them- and the second and third links are to air photos of the village from the 1950s. In the latter my step dad's parents' farm can be seen to the right and the site where our house now is is just above the letter g in teh watermark on the photo.

2 kommentarer:

  1. Hello! I know this is somewhat off topic but I was wondering which blog platform are you using for this site?
    I'm getting sick and tired of Wordpress because I've
    had issues with hackers and I'm looking at alternatives for another platform. I would be great if you could point me in the direction of a good platform.

    Look into my web page: Get Twitter User Data Back

    SvaraRadera
  2. Greetings! I know this is kinda off topic but I'd figured I'd ask.
    Would you be interested in trading links or maybe guest authoring a blog post or vice-versa?
    My blog covers a lot of the same topics as yours and I think we could greatly
    benefit from each other. If you might be interested feel free to shoot
    me an email. I look forward to hearing from you! Awesome blog
    by the way!

    My weblog: free psn code []

    SvaraRadera