onsdag 25 juli 2012

Ny klänning och grillande/ A new dress and a barbecue

Häromdagen skulle jag egentligen ha klippt till och sytt ett par byxor, men när jag tog fram den gröna bomullstwill som jag tänkt använda insåg jag att jag inte hade tvättat det tyget. Så istället blev en klänning i  det nya tyget från Furulunds Tyger framflyttat i prioriteringsordningen. Själva klänningen sydde jag i måndags, mestadels när min vän Caroline var här och lärde Maja sticka - med efterföljande middag och intag av Martini Rosso. Caroline inte bara stickar bättre än jag utan är också tusen gånger bättre på att lära ut det, så imorgon kan nog Maja övergå från provlapp till att sticka på ett enkelt mössmönster som Caroline har konstruerat.

Caroline lär Maja sticka:
Caroline teachiing Maja to knit:


Sen sydde jag ett skärp igår och i morse fick Maja en kjol i samma tyg som min klänning. Detta innan Rickard kom hem från jobbet och vi drog till min syster alltså.

Här är klänningen, skorna är från Rocket Originals.:
My new dress, the shoes are from Rocket Originals:


Inspirationen till modellen fick jag från den här dragkedjereklamen från 1946:
The model was taken from this ad for zippers from 1946:


Fotot är taget i min systers trädgård och jag tycker själv att jag ser ut som en reklambild ur någon veckotidning från 40-talet; någon som gör reklam för något riktigt sunt och stärkande.

Grillkvällen var väldigt trevlig, vi är ju inte bortskämda med fina sommareftermiddagar och kvällar den här sommaren och blir man dessutom bjuden på riktigt god mat, dito dryck och bebisgosande så kan det ju inte annat än bli bra.





På sista bilden ser ni Majas kjol. Det fanns inte tillräckligt med tyg för att mönsterpassa, men hon är glad ändå.

I was going to make a pair of trousers, but when I took out the green cotton twill I was going to use from teh fabric cupboard I saw that I hadn't washed it. So instead making a dress from my new cotton prints moved up on the priority list. The dress itself was finished on Monday; most of it while my friend Caroline taught Maja to knit (top photo), followed by dinner and Martini Rosso. Yesterday I made the belt and today I made a skirt for Maja from the same fabric. You see it in the last photo. There wasn't enough fabric to match the pattern, but she likes it anyway. In the photo were I'm posing in my sister's garden I think I look a lot like '40s ad for something really wholesome.

This afternoon we went to my sister's place for a barbecue. It was one of those very rare sunny days and evenings this summer and with excellent food and drik and a baby to cuddle there really wasn't anything more to ask for.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar