torsdag 19 juli 2012

En liten reserapport / A small travel report

Tisdag inleddes med fyra timmar på Borås Djurpark. Det är verkligen oväntat (för oss i alla fall) roligt att titta på djuren även som vuxen. Sötast var giraffbarnet och dess mamma. Eftersom djurparken ligger alldeles bredvid Knalleland och vi därtill tvingats att parkera en bra bit åt det hållet på grund av att vi verkligen inte var de enda som ville gå på djurpark denna dag, smet jag även in på Furulunds och köpte sammanlagt fem meter tryckt bomull i käcka färger - bilder kommer imorgon eller så.

Sen åkte vi vidare till Huskvarna där vi bokat plats på vandrarhemmet. För mig som levt utan bil är det något barndomsnostalgiskt över att åka på bilsemestern. Likheten med min barndoms semesterresor försvinner dock vid själva färdmedlet då min mor och min styvfar ansåg att den ultimata semestern var att åka runt i de mest otillgängliga skogstrakter man kan tänka sig och slå upp tältet på en platt bit mark någonstans i skogen sent på kvällen och sedan fortsätta nästa dag. Nu kombinerade vi istället bilåkandet med en sak som jag bara är ställföreträdande nostalgisk för, dvs något som jag bara upplevt via äldre böcker: att bo på vandrarhem eller pensionat i en mindre stad och mest röra sig i trakten, utforska det lilla. En av mina drömmar är någon vecka i Vadstena. Nu blev det alltså Huskvarna och efter att ha installerat oss på vandrarhemmet valde vi bland de fem pizzeriorna i centrum och hamnade på Pizzeria Biblos, där maten var både god och riklig. Väldigt riklig, jag rekommenderar att man är två som delar på en portion och är uppriktigt imponerad av att maken lyckade äta upp hela sin kebabtallrik.

Med hjälp av smärtstillande sov jag gott och efter frukost nästa dag tog jag en rask promenad upp till Fabriksmuseet.

Kvarnfallet
The waterfall used to power the Husqvarna factory


Jag ville mest se om de hade några intressanta häften om symaskinerna, men tyckte att museet var så spännande att jag idag övertygade både min och min systers familj (återkommer till dem senare) om att det var värt ett längre besök. Jag kunde nämligen bara stanna tjugo minuter eftersom jag skulle gå till baka i tid för oss att åka till Gränna och möta min syster med familj. De hade nämligen helt oberoende av oss bestämt sig för att besöka Gränna och Visingsö på onsdagen och när de skrev om det på facebook så att vi fick reda på det bestämde vi oss för att göra det ihop.

Jag och Maja på båten till Visingsö
Maja and I on the ferry to the island Visingsö




Det jag håller i är en kramdjursuggla som vi köpte till henne på Borås Djurpark.

Svåger, syster, systerdotter Sara, Maja och systerdotter Isa i Majas knä. Klart man ska åka remmalag.
My brother-in-law, sister, niece Sara, Maja and niece Isa in Maja's lap. When at Visingsö you must take a ride with the "remmalag".


Och likaså klättra upp i den jämrans kyrkan - mina lårmuskler värker än.
You should also climb the stairs to the top of Kumlaby church, to see the view of the island. My thighs still hurt.



Medan vi åt lunch i Gränna hade svågern tagit kontakt med vandrarhemmet för att se om de hade plats även frö dem på natten och som tur var fanns det plats - i rummet bredvid oss. Min syster är mer för våra föräldrars skola av semester och gillar att resa utan att ha bestämt var man ska sova innan, men det här passade båda familjerna ypperligt eftersom vi kunde äta middag (och frukost) ihop och kusinerna kunde leka. Maja är hemskt snäll och tålmodig med mindre barn så de hade roligt fast Maja är åtta och Sara fyra.

Allra sist gick jag, Rickard och Maja ner till Vätterns strand.
Lastly that day Rickard, Maja and I walked down to the lake.





Idag drog jag med gänget till Fabriksmuseet som sagt, men det blir en egen post - med bilder på gamla symaskiner, spisar, cyklar och kök. Ett fantastiskt museum som jag gärna återkommer till.

Rickard, Maja and I have been on a small holiday trip. We started on Tuesday and went to Borås, which is about 60 kilometres east of Gothenburg and which has a really large zoo, where we spent around four hours walking around looking at animals. It's really much more fun that one would think as an adult. it's also quite close to a large shopping centre so I bought 5 metres (total) of two cheerful cotton prints (photos tomorrow hopefully) before we left for Huskvarna (yes, that's where the Husqvarna/Viking sewing machines came from - I have five, not all working) where we stayed two nights at a nice hostel. On Wednesday I started with a brisk walk to the Huskvarna factory museum where I could look around briefly before we had to leave to meet up with my sister and her family in the nearby town Gränna, which is a really pretty very oldfashioned town with cobblestone streets and wooden houses (and lots of tourists). We watched the making of candy sticks and had lunch before we went down to the ferry to go to Visingsö, a narrow island in the second largest lake in Sweden, called Vättern. As you see on the photos we did all the prescribed tourist things before returning to the mainland with the ferry. My brother-in-law had called the hostel were we stayed and managed to get a room for them too, so we all went there and had dinner and the kids played a bit more before going to bed. Maja is really good and patient with smaller children so they had fun despite the fact that she's eight and Sara is four. Lastly that night we went down to the lake.
Today I dragged the whole family and my sister's family to the factory museum, but that will be a separate post tomorrow - with pictures of stoves, bikes, sewing machines etc.

6 kommentarer:

  1. Det låter jättetrevligt och verkar som om vädret var ok också. Jag minns att jag också var i Gränna och på Visingsö i min barndom, och nu när jag läser om den där kyrkan får jag några svaga minnesbilder av den och klättrandet.

    SvaraRadera
  2. OK är väl ordet man kan välja. Det spöregnade när vi satt inne och åt lunch i Gränna men i övrigt var det uppehåll och runt arton grader och även emellanåt soligt.
    Idag när det var kallare och solen inte syntes alls passade vi på att bada i Axamosjön. För att vi är lite knasiga.

    SvaraRadera
  3. Det är sådana semestrar jag minns - vi åkte bil och bodde på vandrarhem. Vi var i Jönköping och Gränna ett år, mitt tydligaste minne är av hur kallt det var i Vättern.

    SvaraRadera
  4. Vi badade inte i Vättern, min man säger att ingen gör det (jag har gjort det flera gånger, men jag är ju inte från trakten).

    SvaraRadera
  5. Axamosjön, där campade vi en gång när jag var barn och det finns bilder på bad utan sol då också...

    SvaraRadera
  6. Jag skulle tro att inget har ändrats på den campingen sen dess, restaurangen kan inte ha varit ommålad på femtio år.

    Inte ens jag ville först bada, men när nu Maja ville så hoppade jag i och det var ganska okej, men jag blev inte varm förrän vi var hemma igen.

    SvaraRadera