söndag 9 februari 2014

Tema gammal tant/ Theme Old Lady

Det verkar vara gammal tant-tema här på bloggen just nu. Först ett åsiktsinlägg om yllemamelucker, sen mina rosa silkebenkläder och så igår hittade jag ett flanellnattlinne på Textilfröjd i Sollebrunn. Nattlinnen i vävt tyg hittar man inte så ofta nuförtiden. Normalt sett skulle jag inte behöva ett flanellnattlinne eftersom vår lägenhet är varm, byggd som den är efter oljekrisen, men jag har varit lite frusen sen jag kom hem från sjukhuset.
   Både skönt och klädsamt är det hursomhelst, och utmärkt att sitta och sticka i på morgonen.


Textilfröjd förresten - det är en utmärkt sybehörs och textilaffär, mycket välsorterad för att vara så liten och därtill med en bra urval av just damunderkläder, nattlinnen, tröjor och hattar av mer traditionell typ. Nu är det väl inte så att man råkar passera Sollebrunn, men om man gör det, så ligger det alldeles bredvid ICA. Och på andra sidan Trollhättevägen ligger mackmuseet som jag skrev om här.

It appears to be an "Old Lady" theme on the blog recently, at least judging from the last three posts. First we hade an opiniated post about the usefulness of wool bloomers, then my old fashione silk knickers and yesterday I fould this wonderful flannelette nightgown. You don't often find nightgowns in woven fabric these days. Normally I wouldn't need a nightie in flannelette, since our flat is warm; it was built after the oil crisis and has excellent insulation, but since I got home from hospital I have felt a little cold. Anyway, I find it both comfy and pretty, and also excellent for wearign while knitting in the morning,
   I bought it in a little, but surprisingly well stocked haberdasher and clothing store in the village where my mother lives, on opposite side of the street from the petrol station and car museum I wrote about here.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar