lördag 22 februari 2014

Radikalt klipp/ Radical cut

Ni kan inte ana hur hemskt mitt hår var efter att först ha blonderats i ett år (och dessutom avfärgats innan det) och sen ha tillbringat fyra veckor gnuggat mot en svettig kudde när jag var på sjukhus. Det sistnämnda verkar ha varit det som tog värst. Att vara sådär riktigt dödssjuk är ju strängt taget inte heller bra för håret.
   Så trots en förkylning som däckat mig i flera dagar nu kände jag att jag bara inte stod ut längre (möjligen bidrog förkylningen till den känslan) utan bokade in mig hos närmsta frisör. Beväpnad med foton från 30- och 40-tal kom jag dit. Han tittade faktiskt inte alls på dem, men jag fick ungefär vad jag ville ha ändå, ord funkar uppenbarligen också bra. Så här ser det ut efter ett par minuters umgänge med locktång, men det behöver egentligen tvättas nu så jag ska testa att rulla upp det sen.
   Det här är det kortaste jag haft sen min vän Hjalmar (som numera bor i Kalifornien och är dj och skapare av elektronisk musik, du kan höra honom här) snaggade håret på mig med en Schweizisk armékniv en solig förmiddag i Christiania 1993. Då var det en och en halv centimeter. Nu är det nog inte kortare än sju centimeter någonstans.
Det är en klassisk frisyr som funkar lika bra till 30-tal, 40-tal och 50-tal, lite beroende på hur man lägger den.



You can't imagine how horrible my hair was after first being bleached blonde for a year and then having spent four weeks being rubbed into a sweaty pillow when I was at hospital. Being near death is probably not good for the state of the hair either. 
   So even if I'm still suffering from the cold which has knocked me out for almost a week I desperately made a call to the nearest hairdresser - I just couldn't take it anymore. Armed with photos of hairstyles from the '30s- and '40s I went there, but I could have saved me that trouble - he didn't look at them, but apparently I'm good at describing what I want or something. This is how it looks after a few minutes with a curling iron, but sinc eit needs to be washed I'm going to do that now and curl it when wet, eitehr on rollers or pin curls.
   This is the shortest my hair has been since my friend Hjalmar (who is now a dj/electronic music producer and lives in Californa, you can hear him here) cut it half an inch long all over the head one sunny day we spent in Freetown Christiania in 1993. Now it's probably not shorter than three inches anywhere.
It's a classic haircut which can be made to work for the '30s, '40s and '50s, depending on how you set it.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar