söndag 2 februari 2014

Nästan samma/ Almost the same

Den här sidkammen har jag fått av min mormor och hårspännet från mamma, som kan ha fått det antingen av mormor eller någon av mormors systrar. Tyvärr har jag bara en sån här kam, men jag använder ju kammar för att sätta upp håret ibland så det är kul att ha den. Hårspännet har jag skam till sägandes inte använt mycket sen jag fick det som flicka, men nu ska jag tänka på att använda det mer.


Jag har nämligen hittat nästan samma i min nyligen inköpta Åhlén&Holm postorderkatalog för våren/sommaren 1941. Så det är ju perfekt till mina 40-talskläder. Det är hårspännet längst till höger.


Sidkammar av celluloid hittar man på en annan sida i samma katalog:



This side comb comes from my grandmother and the barette from my mum, who got it either from my grandmother or one of her sisters. The catalog pages are from a Swedish mail order catalogue from spring/summer 1941. The barette isn't exactly the same design as the one seen to the extreme right, in "light brown celluloid and rhinestones", but close enough. I just bought this catalogue and it was fun to find thigns you own in it.

2 kommentarer:

  1. De sidkammar man kan köpa nuförtiden håller inte för mitt tjocka hår. De enda som någonsin funkat är de gamla. Men de är svåra att få tag på, tyvärr.

    SvaraRadera
  2. Hej, tack för bilden fran katalogen. THe side combs No 15 L413 on the last picture, you get can in new on ebay USA and in other shops (dont know actually which shops ships overseas, sorry), they are called "grip-tuth" and they can hold also in fine hair, and there are different sizes and colours. I have an old pair of grip tuth and they are really great and holds in place.
    Hejda Nicole

    SvaraRadera