onsdag 19 februari 2014

Campingbyxor/ trousers for camping

Eller segling, eller allmänt friluftsliv. Fast inte skidor, för då har man smala byxor. Ja, det är min nya besatthet. Häromnatten kopplade min hjärna nämligen ihop det faktum att många av dambyxorna i både Oscar Ahréns och Åhlen&Holms postorderkataloger från 1941 och 1940 var gjorda av ylletrikå med att jag i tygskåpet hade kittvit ylletrikå som jag hade fått av Annaa, när hennes mamma Aja "dödstädade", dvs röjde ut innan döden så att barnen skulle slippa göra det. Den är stel och nästan helt utan elasticitet och kan mycket väl härstamma från 40-talet, Ajas man var skräddare och betydligt äldre än henne (Aja var född i början av 20-talet), så han var förstås yrkesverksam redan på 30-talet. Jag har länge undrat vad man egentligen gör med smutsvit stel och stadig ylletrikå, men nu vet jag ju. Byxor för friluftsliv. Camping är dock så stort i alla kataloger och tidningar från perioden att jag tänker på dem som campingbyxor.
   Och de har sydda pressveck, precis som många av mina byxor på 70-talet, som mamma sydde i crimplene som hon köpte stuvar av på Aspens syfabrik i Falköping där hon jobbade.





Or trousers for sailing, or general outdoors activities. Though not skiing, because for skiing you wear narrow trousers. Yes, this is my new obsession. It started the other night when the fact that many of these trousers found in mail order catalogues were made from wool jersey connected with the fact that I have quite a lot of  greyish-white,stiff, hardly elastic at all wool knit that I got from my dear, dead and sorely missed frined Annaa when she helped her mother, Aja, clean out stuff so that her kids wouldn't have to do it once she was dead. The fabric came from Annaa's fathers tailor shop and may well be from the 1940s. He was quite a bit older than Aja, who was born in the early '20s, so he was working as a tailor already in the '30s. I've wondered for a long time to do with off-white stiff wool jersey, but now I know: trousers for outdoor activities. Both mail order catalogues and magazines from c. 1940 are so obsessed with camping (in Sweden, that is) that I think of them as camping trousers.
   And they will have seams runnign along them to imitate creases from pressings, just like some of the trousers my mum made for me when I was little in the '70s; from crimplene, which she bought as remnants at the sewing factory where she worked.

5 kommentarer:

  1. Jag slås av hur smala och tunna alla kvinnorna är, som visar kläderna. Även på 1930-talet.

    SvaraRadera
  2. Det är ju modeller idag också. men ja, en del ser liksom lite undernärda ut.

    SvaraRadera
  3. Backfisch, är det dåtidens ord för fjortis?

    SvaraRadera
  4. Those two slacks on the first image have a very interesting waistband, I love it!

    SvaraRadera