söndag 23 februari 2014

Sy 1910-tal ihop/ 1910s sew-along

I flera år har jag knappt sytt annat än från mitten av 1900-talet - saker som jag kan ha på mig till vardags. Och så någon enstaka gång något att ha till medeltidsföreningen, men där har jag så mycket redan att jag egentligen inte behöver något nytt (jo, en ny särk, håller på med den). Men historiska perioder som jag inte har någonstans att ha på mig, det har jag nog inte gjort sen den här empireklänningen, som gjordes 2006.

For many years I haven't made historical clothing from other periods than the mid 20th century, clothes that I can wear in my everyday life. And occasionally something new for the medieval society, but I have so many gowns that I can wear that this very rarely happens (I'm making a new shift now, that I need). But historical periods where I have nowhere to wear the garments hasn't happened since I made this regency dress in 2006.


Men nu, nu är det på gång igen. Det är förstås The Historical Sew Fortnightly som har fått igång mig på det igen, jag behöver en gemenskap, om så bara på nätet, för att bli inspirerad till att göra sådant. Och nu är det Lauren på Wearing History som gjort mig riktigt entusiastisk för att sy en promenaddräkt från 1910. Jag har därför anslutit mig till denna sew-along, alltså att vi är ett gäng som alla syr en dräkt som hon tagit fram ett mönster till.

But now I'm feeling ready to do that again. And it's of course the The Historical Sew Fortnightly which has put me back on track; I need a community, even if it's only on the internet, to be inspired to make things just for the joy of making them. And this time it's Lauren of  Wearing History who has got me hooked and I'm joining the 1910 suit sew-along for her new 1910s suit pattern.


Först tänkte jag använda samma milt mellanblå yllekypert till hela dräkten, men den här bilden med sina rutor är så förtjusande att jag eventuellt kommer att tänka om här. Det beror lite på vad jag har eller får tag i i tygväg.

I had decided that I was going to use some nice medium blue wool twill that I have, but this image with its checks is so adorable that I may have to re-think that. It depends on what fabric I have or can get.

1 kommentar:

  1. Det är så roligt med gamla kläder. Vi älskar att fota retrokläder. Om man ändå kunde sy :/

    SvaraRadera