torsdag 6 februari 2014

Plagget som bör finnas i varje kvinnas garderob/ An item that ought to be in every woman's wardrobe

Att lista vad som "måste" finnas i varje kvinnas garderob har man hållit på med i pressen åtminstone sen 1900-talets början. Idag är det nästan alltid följande: en vit t-shirt, en vit herrskjorta, ett par perfekt sittande blåjeans (var i helvete hittar man sådan om man har större höfter och rumpa än midja???), en svart kavaj och ett par svarta dambyxor (utställda, täckande merparten av skorna och vanligen i någon blandning med polyester). På 1930-talet var det den lilla ylleklänningen som alla måste ha. På 30-talet var konformiteten ifråga om mode och klädstil större än idag och en ylleklänning var nog faktiskt något som alla måste ha, om inte annat för värmens skull.
   Idag får man klä sig lite hur man vill utan att väcka allt för mycket förargelse, så jag förstår verkligen inte hur man kan göra en lista på specifika plagg som alla måste ha. Men ett plagg tycker jag att all kvinnor bör ha och det är ett par yllemamelucker. Har man byxor kan man ha dem under byxorna för värmens skull och bär man kjol har man dem ovanpå strumpbyxorna.

Bild från Evas ullkläder

Jag har använt yllemamelucker sen jag var 18 åtminstone, en vana som jag introducerades till av min mor. På 80-90-talet var det lite svårare att få tag i dem, men fick besöka underklädesaffärer som riktade sig till äldre damer, men nu finns de på ställen som Lindex och Twilfit, förutom underklädesbutiker och nätet. Om du inte har några: skaffa ett par!

To make lists of what you must" have in your closet has been done in teh press at least since the early 1900s. Today in Sweden it is usually these garments: a white t-shirt, a white man's shirt, prefectly fittign blue jeans (where do you find those if your hips and bum are bigger than your waist??? OK, vintage repro, but that hasn't been along for long adn I htink they mean contemporary styles),  black suit jacket and a pair of  "nice" black trousers ( wider at the feet and usually with polyester content). In the 1930s the garment that you had to have was a wool dress. Manners of dress and fashions were much more homogenous and had less room for personal style back then and also I think that a wool dress was something that everybody needed, for warmth.
   Today you can dress in a variety of styles so I really don't see how you can make such specific lists. But there is one thing I think every woman (who doesn't live in a tropical or sub-tropical  climate) should have in their closet: wool bloomers. If you're the kind of woman who wear trousers you wear them under and if you were skirts you put them on over your tights.
   I've used wool bloomers at least since I was 18, somethign that wasn't common among young women in the '80s - you had to go to underwearshops for old women to find them, but now you find them on the high street, and of course, on the internet.

2 kommentarer:

  1. Hmm, det enda jag har i tidningarnas "måsten" är några vita t-shrts. De har jag enbart för att ha under de äckliga polyesterskjortorna jag måste ha på jobbet.

    När det gäller mamelucker så kan jag bara hålla med! Stickad silkestrikå fungerar också bra, om man har svårt för ylle. :)

    SvaraRadera
  2. Japp. Har just sytt ett par i silke.-Jag har en "vit" t-shirt som jag använder när jag färgar håret.

    SvaraRadera