tisdag 11 december 2012

Vinterutsikter från jobbet/ Winter views from work

Eftersom jag nästan bara stickar nu så blir det inga nya sömnadsprojekt att presentera - stickning tar ju mycket längre tid. Jag är också lite slutkörd på många sätt och i kombination med att det är mörkt både när jag går och när jag kommer hem så blir det dåligt med bilder på dagens klädsel. I princip kan man väl säga att denna konstant består av merinoullstrumpbyxorna, en yllekjol, någon blus eller jumper och så den mörkblå koftan som jag har stickat. Jag kanske skulle behöva gå på fest för att variera mig lite mer.

I vilket fall är Majas kofta färdig sen länge och jag har ju gjort en mössa till maken. Jag har också stickat en kota och en matchande mössa till Majas docka Rebecka. Och nu har jag börjat på en modifierad version av den här tröjan: O w l s av Kate Davies. Min går bara till midjan och har ett brett resårparti i 1-1-resår och mitt garn är betydligt tunnare. Till skillnad mot mönstret som ska stickas på 6-6,5or så stickar jag resåren på 3or och resten på 4or.

Än så länge är det inte så mycket att se så jag tänkte istället dela med mig av lite bilder tagna från jobbet. Först en på utsikten från pentryt.
The view from the pentry at work


Och så två från framsidan av huset. Det är vad jag ser när jag tittar ut genom fönstret från mitt arbetsrum  Mitt skrivbord vetter dock (av eget val) bort från fönstret.
Two from the front entrance. This is what can be seen from the window in my office. My desk is however (by my own choice) turned away from the window.




Since I hardly sew now, only knit there are no photos of new sewing projects - and knittign takes much longer time to get finished. I am also rather exhausted and worn out these days and combined with the fact that it is dark when I leave and dark when I come home there are few photos of what I wear. Generally I wear a wool skirt, a blouse or top and my new dark blue cardigan as soon as I leave the house. Maybe I need to go to a party or something - to get some more variation.

In any case Maja's cardigan has been finished for a while and as you could see a few posts back I've knitted a cap for my hubby. I've also knitted a cardigan and matching cap for Maja's doll Rebecka and now I've started on a modified version of this sweater: O w l s by Kate Davies. Mine only reaches to the waist and has a wide ribbed section at the waist. My yarn is also thinner adn I knot on 3 and 4 mm needles, unlike the 6-6,5 needles  the pattern calls for.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar