lördag 25 oktober 2014

Yllefiltar till barnen i dockskåpet/ Wool blankets for the kids in the dolls house



Barnen fick inte stela vaddtäcken utan tidstypiska yllefiltar. Eller, så tidstypiska som jag kunde göra dem, det var omöjligt att rita mönster i skala. Jag önskar förstås att jag hade kunnat göra såna här filtar:
Bilderna är från boken Ulla-Bett och prinsessfilten som gavs ut som reklam av Tidstrands filtar 1944. Jag älskade den boken när jag var liten.



The children didn't get the rather stiff duvets but wool blankets of a type that was common at the time. The scale of the pattern is too big, but I couldn't draw it better. Of course I wish that I could have made blankets like this. 
The images are from a book called "Ulla-Bett och prinsessfilten " (Ulla-Bett and teh princess blankett) which was printed as promotion by the blanket company Tidstrands in 1944. I love that book when I was a little girl.

Hur jag gjorde dem:
Först hade jag tänkt använda tunn fleece, men all som jag hittade var för tjock och ojämn, så det slutade med att jag köpte sweatshirt-tyg i gråmelerat. Det viktiga var att tyget var mjukt och följsamt så att det inte skulle bli för stelt för sängarna. Och att det var ruggat förstås.

How I made them:
My first idea was to use polar fleece, but the ones I found all were too thick and uneven, so I ended up buying sweatshirt fabric instead. The important thing was that it shouldn't be too stiff .



Mönstret målades på fri hand med textilpenna. Jag testade först med vanlig tuschpenna, men det färgade av sig hela tiden.

The pattern was drawn with textile pen, free hand. I did try ordinary felt pens first, but it just bled all over.


Efter att ha fixerat färgen med strykjärn ruggade jag upp tyget med en hårborste.

After fixating the colour with an iron I teased the fabric with a hair brush.


Sen var det dags för langettstygn runt kanten. Jag använde halvblekt lingarn.

Then I made blanket stitching around the edges with half bleched linen yarn.




Lakanen gjorde i tunt bomullstyg med en bård av kråkspark i dubbel sytråd. Att göra kråkspark är inte som att cykla - men behöver lära om det igen. Jag kom inte riktigt in i det förrän på andra lakanet. Kuddarna som inte är gjorda än ska också få kråkspark på sig.

The sheets are made from thin cotton and decorated with a row of embroidery in double sewing thread. There will be a similar row on the pillows which I haven't made yet.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar