fredag 19 september 2014

Utmaning 17: inget bli som man tänkt sig/ Challenge 17: nothing goes as you plan

Temat för utmaning nummer sjutton i The historical sew fortnightly var gult och jag hade stora problem med att komma på något - jag hade inget gult tyg och jag kände inte för att köpa något. Den trettonde ( utmaningens deadline var den femtonde) hittade jag en bild på en 1500-talsvante i barnstorlek på nätet och den var ju onekligen gul.Vanten är från Museum of Londons samlingar.


The theme for challenge nr 17 was "yellow" and I had lots of trouble coming up with something that I wanted to make - I didn't have any yellow fabric and I didn't want to buy any. On the thirteenth (the challenge was due on the 15th) I found an image of a 16th century child's mitten on the Internet. It'd from Mueum of London and it's undeniably yellow.

Något gult garn hade jag inte heller och just nu lägger jag ju alla mina pengar på dockskåpsprylar, så det var också ett problem. Det löstes dock av grannen Anna som jag fick ett mjukt ullgarn av. Maja, som vantarna är till, är väldigt känslig för när det kliar, men det här garnet dög tydligen.

I didn't have any yellow yarn, but my friend and enighbour Anna gave me a soft yellow yarn; soft enough for Maja to accept it - she otherwise complains that all wool yarns itch.

Något mönster hade jag inte förstås, men jag chansade lite och kollade lite på ett vantmönster i en bok (som dock var i en helt annan grovlek på garn och stickor). Eftersom jag inte visste hur mycket garn som skulle gå åt så gjorde jag dem lite kortare i skaftet. Som ni ser har de ingen resår, för man hade inte börjar med resårstickning än då.

Of course I didn't have any pattern, but I improvised one with some glances on a mitten pattern in a book (with a totally different size yarn and needles) and ended up with something that worked. They whould have been longer, but since I wasn't sure how much yarn they would take I settled fro slightly shorter cuffs. As yu can see there isn't any ribbing, because they hadn't started with that in the 16th century.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar