lördag 15 juni 2013

I Berlin/ In Berlin

Jag är i Berlin och har varit där ett par dagar. Det är jobbet som ordnar (och betalar) resan och dagarna är i första hand vigda åt museum och studiebesök. Hittills har jag varit på guidad tur av Neues Museum och Pergamonmuseet, stadsvandring runt Unter den Linden och Friedrichstrasse samt besökt en samtidsarkeologisk utgrävning på Tempelhof gamla flygplats. Eftersom jag på grund av min reumatism inte orkar gå lika mycket som friska personer har jag tyvärr fått avstå från murvandring och besök på murmuseet (följt av besök på en gigantisk biergarten i Prenzlauerberg) och idag är jag hemma och vilar och avstår Potsdam och Sansouci för att orka med en guidad tur genom de judiska kvarteren och förbi kommunistpartiets hus bland annat senare ikväll.. Men det är okej och jag ska nog ta och sova lite - i går var vi på en fest ordnad av grundstudenter i arkeologi ute vid Freie Universität och även om det var trevligt att sitta på gräset och dricka öl i en lite nedgången trädgård så är jag lite trött.
Imorgon blir det åter 14 timmars bussfärd och sen är jag hemma.

I'm in Berlin and have been here for a couple of days. It's the university who has arranged (and pays for) the trip and the days are filled with museums and other educational experiences, This far I have been on guided tours of Neues Museum and the Pergamon museum, a guided walk around Unter den Linden and Friedrichstrasse and visited an archaeological excavation at the old Tempelhof airport. Because of my arthritis I haven't been able to take part in all the activities and I have missed a guided walk along the wall and visit to the Wall Museum (followed by a visit to a gigantic beer garden in Prenzlauerberg) and today I'm staying at the hotel and thus missing Potsdam and Sansouci; I guess I will have come back to Berlin some other time for that. I'm saving my energy for a guided walk in the Jewish quarters, past the Communist Party's house and some other interesting stuff this evening. Yesterday night was spent at a party organised by the archaeology students at the Freie Universität and while it was really nice to sit on the grass in a garden and drink beer I am rather tired now.
Tomorrow there will be fourteen hours on a bus and then we're home again.

3 kommentarer:

  1. Åh, vad avundsjuk jag blir! Vill så gärna se Berlin!

    SvaraRadera
  2. Det var hemskt trevligt, även om schemat var lite späckat för en reumatiker. men då kunde man ju avvika och ta sig till hotellet med den utmärkta kollektivtrafiken. Mat och öl var billigt och jag är sugen på att ta tåget ner igen; det går ju tåg från Malmö på kvällen som är framme i Berlin på morgonen.

    SvaraRadera
  3. Det tåget åkte jag förra sommaren, som i gamla tider alldeles:)

    SvaraRadera