torsdag 30 maj 2013

Färdig jumper/ The jumper is finished

Jag är inte nöjd med passformen på jumpern, den är alldeles för lös; och då gav jag den ändå rätt breda sömsmåner när jag sydde ihop den. Men axelvaddarna och puffärmarna blev bra och jag kommer att använda den. Den är ju ändå rätt söt. Mönstret är från 40-talet och finns i Susans Crawfords A stitch in time 2, som är en bok med originalmönster från 20-60-talet, men med fler storlekar och garner som går att få tag i idag. Dock för lös passform enligt mig emellertid. Jag ska strax börja på en annan 40-talsjumper och siktar på storlek 40-42 typ.


I'm not happy with the fit of the jumper, it's too large, despite me using wide seam allowances when stitching it together.  But the shoulders and sleeves are cute and I will use it, since it's ratehr cute in it's entireity. The pattern is from the '40s and I got it from Susan Crawford's  "A stitch in time 2", which is a book with original knitting patterns from the '20s to the '60s, only in more sizes and knitted with yarns that you can actually get hold of. But too loose fit, if you ask me. I'm soon going to start on anotehr '40s jumper and then I will go down to a size 12 (UK) approximately.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar