söndag 5 maj 2013

Ale vikingamarknad och shopping/ Ale Viking fair and some shopping

Den här helgen var det marknad vid Ale Vikingagård i Häljered, mellan Göteborg och Lödöse. Jag har inte varit där sen Maja var ett år, men nu när Rickard har körkort och vi är med i en bilpool så tänkte jag att det kunde vara kul med en liten utflykt tillsammans. Dessutom hade jag baktanken att kanske köpa spännbucklor att ha till min vikingatida hängselklänning (rekonstruktion från Historiska museet).  Ja, det gjorde jag, och det blev rätt mycket mer shopping också: Skor till min man, linnetyg till en kjortel till Maja och så bucklorna då. Skorna är från Viking leather crafts och tyget från Medeltidsmode. Under medeltiden användes linne bara till underkläder, i alla fall i Norden, men vikingatiden var förmodligen annorlunda och i vilket fall gör jag en del undantag i autenticitetsfrågan när det gäller barnkläder. Om man kunde färga linne lila vet jag inte, men med betning biter både krapp (rött) och vejde (blått) på linne så jag låtsas - det är Majas favoritfärg.




This weekend there was a viking fair at Ale Vikingagård, which a "reconstruction" of a viking age great man's house. I haven't been there since Maja was one, but since Rickard now has a driver's license and we belogn to a car pool I thought it would be nice to just make a short trip there (it's something like 40 km from Gothenburg). I also thought that I might find tortoise brooches for my viking apron dress, (reconstrunction from the national museum of antiquties)  which I also did. That wasn't the only hsopping, since we also found new shoes for hubby, from Viking leather crafts and som lovely linen for a tunic for Maja. In the Middle Ages linen was only used for underwear in the Nordic countries, but it was probably different in the Viking period and in any case I make some exceptions from authenticity when it comes to childrens' clothes. I don't know if you could dye linen purple, but both madder (red) and woad (blue) can be used on linen so I pretend - it's Maja's favourite colour.

Lite blandade foton från marknaden:
A collection of photos from the fair:










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar