onsdag 28 november 2012

Igår var en produktiv dag/ Yesterday was a productive day

Igår jobbade jag mer än vad som är riktigt nyttigt för mig, men det var mestadels roligt och jag fick mycket gjort. Först höll jag i seminarier på vår kurs i modets historia 1850-2000 och studenterna hade skrivit så trevliga papers och det var ett så trevligt seminarium att man blev alldeles upplyft av det. Sen hade jag trevlig lunch ihop med Carina Gråbacke som höll en föreläsning för dem på eftermiddagen om det svenska "modeundret", bland annat.
   Efter det var planen att jag skulle gå igenom och göra de föreslagna ändringarna i en artikel som jag skrivit om inställningen till och förekomsten av främmande modeinfluenser och varor i Sverige under 1600-talet, men då sprang jag på några vänner som var på väg till en föreläsning av en gästande forskare från universitetet i Amsterdam: Peter Forshaw, som talade om studierna av västerländsk esotericism som bedrivs där. Det lät så intressant att jag hoppade på. Och det var mycket riktigt väldigt intressant, så jag blev kvar där till kvart över tre.
   Så därefter var det bara att sätta sig och göra de där ändringarna i texten och 14 sidor artikel tar lite tid att gå igenom, så jag var inte färdig förrän halv sex. Men det var väldigt, väldigt skönt att ha det gjort.

Eftersom det var modekurs kände jag pressen att faktiskt fixa mig lite och satte därför upp håret i 40-talsfrisyr.


Klänningen har jag sytt själv av mjuk, borstad bomull, baserad på illustrationer från 1940-talet.

Yesterday I worked more than is really good for me, but it was mostly fun and I got a lot done. First I held a seminar with the students at our course on the history of fashion 1850-2000, where they presented short papers. The appers were good and so was the discussion, so I left feeling uplifted and good. Then I had lunch with dr Carina Gråbacke , who was going to talk to them in the afternoon; about the Swedish fashion "wonder"; among other things.
   Then I was supposed to start making the suggested changes in an article I've written on the attitude towards and the existance of foregin fashion and fashionable goods in 17th century Sweden, but then I ran into some friends who were going to a guest lecture with dr Peter Forshaw from the Amsterdam University and it sounded so interesting that I joined them. It was about the study of Western esotericism and was really fascinating.
   It lasted until a quarter past three and then I had to sit down and make thoise changes. I wasn't finished until half past five, but I feel very good about having done it.

Since I met the fashion students I felt the pressure to look good and put up my hair in a '40s 'do that matched my 1940s style dress in brushed cotton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar