fredag 22 maj 2015

En omsydd kjol/ I remade a skirt

Eller, egentligen sydde jag väl mest en ny, men jag använde mig av den översta delen av den här kjolen, som jag sydde för att ha när jag kom hem från sjukhuset för ett år sen, när jag behövde något som inte tryckte på magen som hade bandage och ett infekterat oläkt sår.

Or, i mostly made a new skirt, btu I used the top part of this skirt that I sewed when I got home from hospital a year ago, since I needed something that didn't put pressure on my abdomen, where I had bandages and an infected cut which didn't want to heal.


På det viset slapp jag göra en ny linning (det har tre kanaler med resår i) och jag använde i princip aldrig den här kjolen heller.

That way I didn't have to make a new waistband (it has three channels with elastic in them), and I really didn't use this skirt.

Den nya kjolen (dåliga kort tagna med kamerans timer):
The new skirt (bad photos with a timer):




Jag gjorde av med en massa saker som legat i skåpen länge på den nya kjolen:
Det gula tyget är en gardin som jag köpte på Tradera för ett par år sen
Det blå är nytt, från IKEA
Spetsen, som är tillverkade på en maskin från  1800-talet, köpte jag på eBay för minst tio år sen.
Banden är det säkert tre år sen jag köpte, det översta på en marknad i Jönköping och de andra är snedremsa från Stoff&Stil

I used a lot of stuff that had been lying in my cupboard on this skirt:
The yellow fabric is a curtain I bought on Tradera, a Swedish auction site, a couple of years ago.
The blue is new, from IKEA
The lace, which is made on an original 19th century lace machine was bought on eBay a decade ago
The ribbons are also a couple of years old, the top one I bought on a market and the others are dotty bias tape.

Originalplanen var att det skulle bli en hippiekjol, men det känns mer som en amerikansk 40-50-talskjol i Mexikansk stil. Och det är alldeles utmärkt det också. Nu ska det bara bli varmt nog att ha den på sig ute,

The original plan was to make a hippie skirt, but it looks more like an American skirt from the 40s-50s, inspired by Mexican folkwear. And that suits me fine too. Now I just wait for it to be warm enough to wear it outdoors.

2 kommentarer:

  1. Den är så du så det är inte klokt. :D Du är så fiiiin!

    /Sara

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte göra en singoallablus i det blå också, så att jag kan ha den som "klänning".

    SvaraRadera