lördag 15 november 2014

En radio av märket "Nornan"/ An old radio

Igår sågade och täljde jag till en bit trä som fick bli en radio till dockskåpet. Förebilden är min mormors radio av märket Nornan som stod i skåpet, precis som i mitt dockskåp. Nornan finns både som märke för radioapparater och för cyklar, vilket inte är så konstigt, eftersom Monark tillverkade båda.  På Tekniska museets hemsida kan man läsa mer om svenska radiotillverkare. Förutom att jag målade den så limmade jag också påpärlor till rattar och den lilla lampan.

Yester day I sawed and carved a piece of wood in the shape of a radio to the dolls house. It is (again) modeled on a radio that stood in the cupboard in my grandmother's house and it's by the Swedish brand "Nornan", which was made by the Swedish company Monark, more known for making bicycles. The knobs and the little "lamp" are beads and it's painted and varnished.

Original:

och kopia
and copy






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar