fredag 20 juni 2014

Jag har köpt tyg som en tok/ I've been buying fabric like crazy

Igår åkte jag med syrran till Stoff&Stil för att botanisera i deras rea. Och jag kom hem med detta. Utom det gröna längst fram som är ett underbart tyg i en blandning av ylle och linne som jag köpte i Eikthyrnirs bod när jag var i Hamar.

Yesterday I went with my sister to a large fabric store at a shopping centre outside town. This is what I came home with. Except for the green fabric in front which is a lovely mix of linen and wool that I bought from Eikthyrnir when I was in Hamar last weekend.



Om man går medsols och startar med mörkläggningstyget med Marvel-hjältar så ska det bli gardiner till vårt sovrum. Sen är det ny vaxduk till köket, med söta små svampar, därefter ett blåvittrandigt polyestertyg. Det var jättebilligt, annars hade jag inte köpt det, även om det är i IFK Göteborgs färger. Sen är det en vinröd stuv av lakansväv som väl blir en kjol till mig skulle jag tro, Stoff&Stils lakansväv har bra kvalitet. Och så bomull i grönt med rosa prickar, som troligen blir en kjol till mig och kjol eller klänning till Maja, blått viscosefoder och orange bomull som båda ska fungera som foder i ett par matchande klänningar i orange- och blårutig indisk bomull som jag ska sy till mig och min bästis Inger. Om man så hoppar över ylle/linnetyget som jag skrev om ovan så är nästa ett polyestertyg med sammetsmönster på grön chiffong som jag ska göra en 1920-talsklänning i till min systers födelsedagsfest på detta tema i September. Inspirationen kommer från Jen Thompsons "Downtownesque one-hour dress". Och så slutligen tyget med lapptäckstryck i mitten som väl kommer bli antingen klänningar eller kjolar till mig och Maja.
Man hade kunnat tro att jag inte hade något tyg hemma redan.

Clockwise, starting with the Marvel fabric it is: Blackout fabric with Marvel characters for our bedroom, plastic coated table cloth with mushrooms, blue and white striped polyester that was really cheap and may turn into skirts for me and my girls (it's the colours of the football team we support), burgundy cotton broadcloth, just a remnant that may turn into a skirt for me. Or something. Green cotton with pink polka dots, which will probably become skirts for me and Maja, blue viscose lining for matching dresses for me and my best friend Inger, the orange next to it is the lining for hers; I have this checked Indian cotton fabric where orange and blue are the dominant colours and it is enough for dresses for both of us. Then, ignorign the wool/linen blend, there's a burn out velvet in green and black polyster, which I will make another 1920s "one hour dress" from , for my sister's 1920s themed birthday party in December. Inspiration from Jen Thompson's "Downtownesque one-hour dress". The patchwork patterned fabric in the middle is a thin cotton that will be turned int either dresses or skirts for me and Maja.
You could have thought that I didn't ahve lots of fabric at home already.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar