söndag 11 maj 2014

Jag har varit i England - del ett/ I've been to England - part one

Sen jag senast skrev här har jag varit i England en vända, från föra söndagen till igår morse. Anledningen var en väldigt intressant konferens kallad "The Geography  of Luxury: East, West and Global directions"  på University of Warwick i Coventry. Jag är fortfarande lite tagen, eller liksom upplyft, av alla trevliga människor och alla intressanta presentationer. Konferensen började dock inte förrän på onsdag morgon, när jag presenterade ett paper om svensk överflödslagstiftning under den tidigmoderna perioden. Så söndag kväll spenderades med vännerna Billy och Turk hemma hos Billy i Ladbroke Grove. Vi drack öl och lyssnade på och pratade om musik, även om jag var trött och gick och lade mig mycket tidigare än vad de gjorde. På måndagen gick jag och Billy och tittade på en kanal- och kanalbåtsfestival som kallas "Canalway Cavalcade" borta i Little Venice. En hyfsad promenad för oss med våra trasiga kroppar. Jag har varit intresserad av kanalerna ända sen jag först läste om den industriella revolutionen och jag och Rickard har gått längs dem när vi har varit i London, så det här var förstås jättekul. Nedan är rätt många bilder från promenaden dit och från själva festivalen.

På vägen dit
On our way to Little Venice



Kanalfestivalen
The Canal Cavalcade festival







Traditionellt målade kärl och spansk keramik på marknaden vid festivalen
Traditionally painted containers of various kind and Spanish pottery at the festival



Och det fanns Morrisdansare
And there were Morris dancers


Och så gick vi hem till Billy igen, med ett kort besök i den marockanska trädgården i Meanwhile gardens.
And then we went to Billy's place again, with a short stop at the Moroccan garden in Meanwhile gardens.



Därefter åkte jag hem till Teddy och Tom i Wimbledon där jag stannade till onsdag morgon när jag åkte till Coventry. Vi hade jättetrevligt och jag fick "leka" med Teddys dockor (han samlar) och titta på alla deras kläder och skor. Förutom att bara umgås och dricka te, och läsa roliga böcker. På tisdagen drog jag in till stan och handlade, men både vad jag köpte då och Coventry får en egen post.

Since I wrote last time I have been to England for six days; I got home yesterday morning. The reason was a conference "The Geography  of Luxury: East, West and Global directions"  at the University of Warwick in Coventry.  I'm still a little overwhelmed by all the nice people I met and all the interesting presentations.  However, the conference didn't start until Wednesday morning, when I presented a paper on Swedish sumptuary laws in the early modern period. So Sunday night was spent at my friend Billy's place in Ladbroke Grove - drinking beer and listening to and talking about music with Billy and another friend called Turk. I was tired though and went to bed while they were still singing and playing.
On Monday, which was a bank holiday, Billy and I walked to Little Venice to see the "Canalway Cavalcade" A long walk for us with our broken bodies. I have been interested in the British canal system ever since I first read about the Industrial Revolution and Rickard and I have also walked along them when we've been to London, so this was of course great fun for me. The photos are, as you see, from the canal and the festival. 

After that I took the tube (and tram, and walked quite a while) to my friends Teddy and Tom who live in Wimbledon. I had a great time thee too and got to "play" with Teddy's dolls (he's a collector) and look at all the dolls' shoes and clothes. Aside from drinkign tea and socializing, and  reading funny books. On Tuesday I went in to town for some shopping, but both what I bought then and Coventry will have to have their own post.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar