torsdag 13 september 2012

Heminredningstidningar och smak

Nu har jag varit på vårdcentralen och de tidningar som fanns att tillgå var dels en Tara som jag läste förra gången jag var där och ett nummer av Elle Interiör från 2004. Inredningstidningar är verkligen inte min grej, men sen min kompis Sara började forska om dem så har jag fått ett helt annat intresse för dem - ett intresse som emellanåt tar sig uttryck i högljutt fnissande i väntrum. För att de blir så förutsägbara och stereotypa att det blir roligt.

Om ni vill drabbas av samma intresse så tycker jag att ni ska läsa hennes D-uppsats i kommunikationsvetenskap som, handlar om Tidskriften Sköna Hem, det kan man göra här. Det är så intressant med en vetenskaplig granskning och analys av sådant som man på något sätt tar för givet. Uppsatsen, som heter "Borgarklassens diskreta smak - Smak och klass i heminredningstidskriften 'Sköna hem'", finns att ladda ner här.

Bilderna nedan har inte jättemycket med detta att göra, utom att jag blivit uppmärksam på inredningsreportage på ett helt annat sätt än tidigare sen jag läste Saras uppsats. Just dessa är från Damernas Världs bilaga Handarbetstidningen, från 1954, så där är fokus på sådant man kan göra själv, vilket man inte hittar i heminredningstidningar, men annars är det riktigt intressant hur stor kontinuitet det är från inredningsreportage från 1950-talet till idag, i de ideal som lyfts fram och hur det görs.





This post is about a master's thesis my friend Sara Lundström did on a Swedish interior decoration magazine. All in Swedish. But to liven it up I posted a feature on how to use ball fringe in interior decoration from 1954.

3 kommentarer:

  1. Åh, den måste jag läsa! Och så typiskt att en tidning har åtta år på nacken på vårdcentralen!

    SvaraRadera
  2. Det är okej - de har inte hänt något ändå.

    SvaraRadera
  3. Det är lite andra färger och det börjar bli inne med 70-tal igen, annars är det same old. Svenskt Tenn - gustavianskt - Ikea - exotiskt hantverk från lagom ovanligt resmål. Platsbyggt kök, öppnat till nock. Som vanligt.

    SvaraRadera