fredag 27 juli 2012

Ut i skärgården/ Out in the archipelago

Hans, min och makens vän sedan flera decennier, är i stan (han bor annars i Stockholm); eller stan och stan, ute på Styrsö, där hans mor har en stuga. Så idag efter att Rickard kommit hem från jobbet bär det av till de här trakterna:


Styrsö Tången, vykort från ca 1960, hittat här:
A postcard from c. 1960, showing the island that we're going to:




Egentligen är det helt tokigt att vi inte  tar båten ut till öarna oftare: det kostar bara som en vanlig resa inom Göteborg och man kan stanna till på en vacker ö, hoppa på igen och fortsätta, ända till Vrångö, eller åka hem igen. Ett par av öarna har badplatser, även om jag som är från inlandet är djupt skeptisk till bad som består av klippor, havstulpaner och emellanåt maneter, och det är så vackert. Båtarna är också mysiga på ett gammaldags sätt även om jag är glad att jag inte pendlar in till stan på dem varje dag som många gör.


Eftersom som solen skiner idag också kan det möjligen bli premiär för solskyddsmedel på näsa och axlar, annars är vi hyfsat tåliga och brukar dessutom inte vara så mycket i solen att det behövs.


Det enda molnet på himlen är att jag inte kan hitta min ena ljusa, bekväma sandal. Den har varit spårlöst försvunnen i lägenheten i tre dagar nu. De röda är bekväma, men jag har inte gått in dem än och eftersom jag har jättekänsliga fötter får jag skoskav på utsidan av tårna. Stannar vi länge slutar båtarna att gå från Tången och då måste vi promenera över ön till Bratten; en mycket trevlig kvällspromenad, men man behöver skor som inte ger skoskav.


In the afternoon, after Rickard has finished work we are going to go to one of the islands in the southern Gothenburg archipelago to see a friend who's staying there for a week in his mother's summer house. Usually he lives in Stockholm, so we don't see each other that often.
It's strange that we don't go to the archipelago more often, since you can go on the same ticket as on teh buses and trams and there's lots of lovely islands. The photo above shows one of three (former) fishing harbours on the island Styrsö, where we're going.
The only annoying thing is that I can't find one of my very comfortable beige sandals. I love my new red sandals, but since they aren't broken in yet they tend to give me blisters on the outside of my little toes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar