söndag 22 juli 2012

Ur gamla Husmodern/ Browsing through old magazines

Idag är det betydligt mindre soligt än igår och med fortsatt värk i bihålor och käke är jag egentligen inte så sugen på att ge mig iväg och bada, men det ska nog bli av så småningom. Tills vidare fixar vi med min dator och jag bläddrar igenom och scannar ur gamla Husmodern från 1955.

Först ett råd för den som känner sig nedgången, sliten och sur - gör som Julia Caesar:
A swedish ad from 1955, trying to convince us that planting tulips and other bulbs will make us happy and nce, just like the famous (in Sweden) actress Julia Caesar:



Sen återvänder vi till tvättmaskinen från det här inlägget och tittar på en annons från Husqvarna för densamma:
The washing machine from this post shown in an ad from 1955:



Tips om hur man gör om en klänning som man inte använder till något mer användbart:
How to remake a dress that you never use to something more useful, also from 1955:


Man kunde inte bara beställa mönster utan även tyger där delarna redan var utritade. För mig verkar det vansinnigt eftersom man ju inte kan ändra dem efter den egna kroppen då, men jag misstänker att det var riktat  till folk med mindre sykunskaper. Detta är nytt för 50-talet, av mina tidningar att döma, på 40-talet kunde du beställa mönster - även efter personliga mått, vilken underbar tjänst - men symönster utritade på tyg, som jag minns annonser om även från min ungdom på 80-talet, hittar man inte den tidens damtidningar.
You could order fabric where the pattern pieces were printed on to the fabric. Seems insane to me, since you can't do the necesary adjustments, but the target group were probably less experienced sewers. I remember ads for this also from my youth in the '80s, but I haven't seen them in magazines from the '40s, so they seem to be a new thing in the '50s.



Slutligen en annons för Gusums dragkedjor. Jag fastnar ofta för dragkedjeannonserna; jag gillar deras bildspråk och så visar de förstås kläder. Jag hoppas att ni noterar den glada "mästarinnan i hemsömnad" till höger på bilden:
Finally an ad for zippers from the Swedish company Gusum:


It's a grey day and I am suffering from sinusitis so I distract myself with browsing through and scanning from Swedish women's weeklies from 1955.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar