tisdag 31 juli 2012

Den väldigt fiffiga Rührfix/ the nifty Rührfix

Detta är en av de mest praktiska prylar jag äger: en Rührfix från 50- eller 60-talet, som jag ärvt av min mormor. Man har den till att vispa grädde i och snabbt går det. Man kan förstås använda matberedaren,  det gör jag oftast, elvisp, en vanlig gräddvisp eller vispa med vanlig visp, men ibland är ju matberedaren upptagen till annat och jag har vare sig elvisp eller vanlig gräddvisp och Rührfixen, som den heter, har ju den fördelen att den är tystare än både matberedare och elvisp och snabbare än vanlig gräddvisp.




Rührfixen uppfanns av August Heinzerling 1934 och tillverkades då i glas och bakelit, från 50-talet gjordes den i plast. Firman som tillverkade den hette Heimag och tillverkningen skedde i staden Morschen i Hessen. Tupperware kom så småningom att göra en kopia som tydligen fortfarande tillverkas.

This nifty device is a "Rührfix". Invented by August Heinzerling in 1934 and then made from glass and bakelite. This one, which I inherited from my grandmother is in plastic and from the 1950s or '60s. Tupperware made a copy of it, which apparently is manufactured still. It's very fast, quiet and convenient.

3 kommentarer:

  1. En klassisk Nilsjohan-visp är ju ganska oslagbart. Och snyggt. Men det var ju den här modellen onekligen också!

    SvaraRadera
  2. Jag har precis köpt en på loppis här i Borlänge. Kunde inte låta bli att köpa den.

    SvaraRadera
  3. Vet någon var man kan köpa en sådan?

    SvaraRadera