onsdag 18 juni 2014

På medeltidsfestival i Hamar/ Medieval festival in Hamar, Norway

I helgen var jag och höll föredrag om medeltida kläder på Hamar Middelalderfestival. Det var en fantastisk upplevelse. Om man går till själva jobbet så var föredraget mycket lyckat, trots att jag hade fått med mig fel USB-minne så att powerpointpresentationen som jag hade gjort inte var med utan jag fick improvisera utifrån en annan presentation som jag hade med. Som tur är har alla mina USB-stickor minst en presentation om medeltida kläder på sig. Men det gick bra och det var många som lyssnade och flera av dem kom också fram och pratade efteråt och tackade för ett bra föredrag.

Last weekend I went to Hamar in Norway ot give a lecture on medieval clothing, which is what I did my PhD on. My lecture went well, despite bringing the wrong USB-stick; luckily all my USB-sticks have presentations about medieval dress on them, so I improvised. It was a really great festival with lots of culture, like the group Trix, which you can see below, the medieval girl band Krabat, a choir singing madrigals, and other lectures and shows.

Foto: Mailind Solvind Mjøen

Men festivalen var också jättebra: man hade ett stort kulturprogram med föredrag, musik och olika föreställningar, bland annat med gycklargruppen Trix, det medeltida tjejbandet Krabat, en kör som sjöng madrigaler och en dansförställning om Jostedalsrypa, en flicka som enligt legenden var den enda som överlevde digerdöden i Jostedalen. Här är lite bilder från dansuppvisningen och Trix eldshow på lördagkvällen. Eftersom det var vid midnatt så ser man mest skuggor och eld, men det var inget problem i verkligheten, eftersom natten var ljus.

A dance show about a girl who according to the legend, was the only one to survive the Black Death in one of the Norwegian valleys, "Jostedalen", which merged with and was succeeded by the amazing fire show by Trix. Since it was midnight the photos are dark, dark than it really was; it was a light night.


  




  

Och det var bara det som jag såg, vilket var en lite del eftersom jag tillbringade den mesta tiden med att hänga med gamla och nya vänner.Till de senare hörde Hanna och Hans Gunnar som har företaget Eikthyrnir och som jag träffade på marknaden. 

   Marknaden var också bra, med ett stort utbud av vikingatida och medetlida hantverk. Själv fastande jag både köpmässigt och socialt hos Eikthyrnir som sagt. Där sålde Hanna Johansson sina fantastiska brickvävda band.
The market was also really good. I got stuck at Eikthyrnir's booth where Hanna Johansson sold her amazing tablet woven bands. (They sold lots of other things too, but being a textile person this is what I fell for. And bought.)




Slutligen så var själva Domkirkeodden där festivalen var benägen en otroligt vacker plats. Ett friluftsmuseum med både medeltida ruiner av domkyrka och biskopsborg och något nyare byggnader. På en udde ut i Mjösa, Norges största sjö.

Finally, the location couldn't have been more beautiful. On a peninsula in Norway's largest lake Mjösa; with medieval ruins of the cathedral and bishop's castle as well as slightly newer buildings in an open air museum.

 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar