torsdag 13 november 2014

Nyheter i dockskåpet/ New in the dolls house

I morse, innan jag gick till jobbet för att kolla in riksdagsprotokoll från 1600-talet, satte jag ihop det sista på det stora höga skåpet som jag ville ha i köket i dockskåpet, även det modellerat på min mormors skåp.

This morning, before I went to work to check out some parliament protocols from the 17th century I finished the last details on the large cupboard that I wanted in the kitchen in the dolls house. Like the sink it is modeled on my grandmother's cupboard.



Man kan öppna luckorna och de tre större lådorna, däremot inte de små på sidorna. Originalskåpet gick ända upp i taket, men eftersom proportionerna på mitt skåp inte riktigt utan det är för högt i tak så gjrode jag det lite lägre. Till och med nu är skåpet lite högt proportionerligt sett.

You can open the doors and the three alrger drawers, but not the small ones. The original cupboard reached all the way to the ceiling, but this house has slightly wrong proportions, so that the ceilings are too high up, and the cupboard would look all wrong if I made it even taller. It's a bit too tall as it is.

Lite bilder från produktionen: 

Some images from when I made it:



Materialet var i huvudsak plywood (1,5mm), med lite, lite trälist också, och gångjärn från Skala Minimal.

The main material is plywood (1,5 mm), but I also used some wood strips, and hinges that I bought from Skala Minimal.

Från Margaretas Dockskåp kommer kökssoffan och paradhanddukshållaren. Båda har jag "betsat" med starkt kaffe och sen lackat. På soffan sitter tisdagens fynd: pappa i dockskåpet i form av en Caco-docka i läkardräkt. Han är troligen från 40- eller 50-talet och jag hittade honom av en slump på på Ebbes Hörna, Stadsmissionens butik på Stigbergstorget. Jag har försiktigt avlägsnat läkarrocken och han ska så småningom få skjorta, blåbyxor, storväst och keps. Just nu ligger han i sängen, där man ju kan vara naken utan att väcka anstöt ;)  Tillverkaren är troligen tyska Caco, som fortfarande gör liknande dockor.

The wooden sofa and the towel hanger come from Margaretas Dockskåp. Both are "stained" with strong coffee and then varnished. On the sofa you can see the find I made on Tuesday: A dad for the dolls house. from the '40s or '50s and, as you see, wear a doctor's coat. I have now removed it carefully and will make new clothes for him eventually. For now he's in bed, where he can be naked without anyone taking offense ;) He is probably made by the German firm Caco, who still make similar dolls.


Planer för köket nu är att göra köksstolar och en paradhandduk. Möjligen blir det ett skåp till, men det beror på hur det ser ut när stolarna är på plats.

Now my plans for the kitchen is to make chairs. I may make one more cupboard, but I won't know until I know how it looks with chairs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar