måndag 3 november 2014

Fåtöljer till dockskåpet/ Armchairs for the dolls house

Jag gjorde fåtöljer till dockskåpet i söndags, innan jag och delar av familjen åkte till Cypern. Hem kom jag för ett par timmar sen.

I made armchairs for the dollshouse on Sunday, before we went to Cyprus with almost the whole family. I got hoem a few hours ago.

Basen för fåtöljerna utgörs av kartong. På den limmade jag fast bomullsvadd och sen sydde jag fast tyg runt om. Tyget är linne och var det bästa som jag kunde hitta, det är lite stort i mönstret, men färgerna är åtminstone rätt. Så limmade jag ihop sits och ryggstöd.

The base is cardboard. I then glued cotton batting to the pieces and sewed the fabric on. It is linen and was the best that I could find in the right colour. Both the green and the pink-ish colour are very typical for Sweden in the 1930s-40s.




Träbitarna som användes är dels balsaträ till benen, dels peddig, en slags rotting som används till korgflätning. Jag har köpt det för att använda i historiska korsetter.

The wood that I used is reeds, the kind you use for historical corsets, but it can also be used for basketry.


Pediggen låg i blöt och sen satt jag och höll dem i rätt böjt läge genom två avsnitt av "Bones"

I siaked the reeds in water and then I sat through two episods of "Bones" holding them in the right, bent shape.


Sen limmade jag fast de olika bitarna

Then I glued the pieces in place.




Resultatet

The finished arm chairs



Och förebilden: en stol som jag ärvt av min mormor. Alla mått togs från den och delades med tolv..

And the "original": an arm chair that I inherited from my grandmother. All the measurements were taken from it and divided by twelve.











3 kommentarer:

  1. Hej Eva,
    Det är en stor tolkning f stolen. Det är vackert gjort och älskar tyget du har valt. Stora Arbete.
    Stor kram,
    Giac

    SvaraRadera