lördag 25 april 2015

Ny klänning inspirerad av Lacey Smithsonian / A new dress, inspired by Lacey Smithsonian

Jag har sytt en ny klänning också. I en lång invecklad tankekedja så är allt min vän Teddys "fel". Det var hemma hos honom och hans man Tom som jag först läste Ellen Byerrums "Crime of Fashion"-serie, som handlar om journalisten Lacey Smithsonian som förutom att skriva krönikor också löser brott med sitt öga för modedetaljer. Det är underhållnignslitteratur, men bra sådan, och Laceys favoritdecennium ifråga om mode är samma som mitt: dvs 40-talet. (Fast det finns något som jag gillar med med alla decennier under 1900-talet, utom den aptråkiga perioden runt millennieskiftet.)
   Och man engagerar sig i Lacey, hennes vänner och hennes kärleksliv. Eller i alla fall gör jag det.

Den senaste boken kom ifjol och heter Lethal Black dress och när jag var sjuk läste jag först igenom alla de andra igen och sen beställde jag den nya.

Lacey kan inte sy, men det kan ju jag. Och i boken har hon en marinblå 40-talsklänning med v-ringning och asymmetriskt placerat broderi på ena axeln och höften som inspirerade mig till att sy något liknande. Hennes klänning hade armbågslånga ärmar och mina är lite kortare, men annars kanske den kunde ha sett ut så här. Fast mycket mindre, eftersom Lacey är vad som kallas petite.




I've made a new dress. In a long, convoluted chain of thought it is all my friend Teddy's "fault". It was at his and his husband Tom's place that I first read Ellen Byerrum's "Crime of Fashion" series. The books are about journalist Lacey Smithsonian, who not only writes about fashion, but also solves crimes with her eye for details in clothing. It's not Dostojevskij of course, but it is good an, entertaining, and Lacey's favourite fashion decade is the same as mine: the 1940s. (There are things that I like with all decades in fashion, except the horribly boring period around 2000)
   And one likes Lacey and becomes interested in the mysteries she solves, in her friends and her life and love life. At least I do.

The latest book came last year and is called "Lethal Black dress", and when I was ill I first re-read the whole series and then I ordered the new book.

Lacey can't sew, but I can, and in the book she has a navy '40s dress with v-neck and assymetrical embrodiery in pink and lilac on the shoulder and hip, which inspired me to make a dress like that. Hers had elbow length sleeves and mine are shorter, but otherwise it might have looked like this. Except much smaller, since Lacey is petite, and I'm most deifnitely not.

Broderiet
The embroidery



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar