torsdag 16 oktober 2014

Dörrar/ Doors

En ledig dag, den första på jag vet inte när (jag var i Stockholm på konferens i helgen, som för övrigt var jättebra), innebar att jag kunde jobba lite med dockskåpet. Dörren mellan föräldrarnas och barnens rum är nu isatt.
   Från början var dörrarna spegeldörrar, från Skala Minimal, men eftersom mitt hus är 40-tidigt 50-tal så klistrade jag papper över speglarna, precis som man då spikade fast masonit på gamla spegeldörrar som sågs som gammalmodiga.

My first free days for ages (I was at a conference this weekend, which btw was really good) meant that I could do some work on the dolls house and the door between the parents' bedroom and the children's room is now in place.
   The doors that I had bought were panelled doors from Skala Minimal, but since my house is in a 1940s-early '50s style I glued paper over the panels, just like they nailed masonite on top of panelled doors back in the days.
  

Dörröppningarna var rätt höjd, men för breda, så jag skar till foamboard och klistrade fast.

The holes for the doors were the right height, but too wide, so I cut pieces of foamboard and glued it to the side of the hole.


Sen tapetserade respektive målade jag på foamboarden, men det har jag ingen separat bild på.
Then I put wall paper or painted on the foamboard, but I don't have any separate photo of that.

Dörren och listerna är färdiga, utom att jag inte har något handtag på plats än, måste antingen hitta eller göra ett enkelt silverfärgat. De som jag har sett är alla guldfärgad och mer krusidulliga.

The door, frame and skirting in the children's room are finished, except that I don't have a handle yet. I need to fine simple, silver coloured ones; all I've seen are gold coloured and ornate.



Och föräldrarnas sovrum, i nedervåningen ska jag ha bruna dörrar, och jag har inte riktigt fått till målningen där än.
And the parents' bedroom. Downstairs there will be brown doors, but I haven't managed to get the painting right yet.


Jag har också gjort färdigt trapphuset.
The stairs are also finished.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar