söndag 13 januari 2013

Oväntad konsekvens av amerikansk fotboll/ Unexpected consequences of NFL

Igår gjorde jag färdigt min basker med ugglor, men eftersom garnet är tjockt så har den inte torkat än efter att jag tvättade den så foton får vänta. Däremot så både började och avslutade jag en basker som ska matcha min mörkblå tröja med röda blommor (mer detaljerad info om den här). Jag började till Kommissarie Morse och fortsatte till kvartsfinalerna i amerikansk fotboll. Via ena dottern har vi alla blivit fans av Baltimore Ravens och de spelade en oerhört nervpåfrestande match mot Denver Broncos (i minus 18), där vi hela tiden trodde att det skulle gå åt helsike. Efter övertid vann de slutligen vid tretiden på natten. Och då hade jag stickat färdigt baskern, fäst trådarna och kunde tvätta och spänna ut den över en tallrik. Framåt middagen idag var den torr och jag gjorde då en liten boll till den.

Jag inser att jag inte haft någon basker med boll på sen jag glömde min skotskrutiga basker med boll på en buss 1989. Den var sydd och från HM, men jag hade sytt på en boll på, inspirerad av att Olga (Michael Algar) i ett av favoritbanden: The Toy Dolls, bar en sådan på en spelning som jag var på.

Men det var en utvikning. Mönstret är improviserat, men som tur var blev det snyggt ändå. Här poserar jag lite tjusigt på balkongen.


Ovansida:


Undersida:



Yesterday I finished my beret with owls, but since the yarn is thick it hasn't dried yet from when I washed and blocked it yesterday, so photos will have to wait. But I also both started and finished another beret, to match my dark blue '40s inspired cardigan (more detailed info about it here). I started while watching Inspector Morse, which is a Saturday ritual for me, and continued while watching NFL. Somehow my daughter Valeria has made us all into Baltimore Ravens fans and they played against Denver Broncos (in -18 C) in a nervewracking game, where we though it was lost for most of the game. After overtime they finally won, around 3 am here in Sweden. And then I had finished the beret and could wash and block it over a plate. Around noon today it was dry and I made a small-ish pompom for it.

I realize that I haven't had a beret with a pompom on top since I los tmy tartan beret with a white pompom on a bus in 1989. That wasn was sewn and from H&M, but I had added the pompom myself, inspired by the fact that Olga (Michael Algar) in one of my favourite bands: The Toy Dolls, wore one at a concert I went to.

Oops, lost the track there ... :) Anyway, I improvised the pattern and luckily it turned out well.In the top photo I'm posing on our balcony wearing both cardigan and beret.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar