onsdag 2 januari 2013

Kofta och mössa/ Cardigan and cap

Detta är i ett både 2012s sista och 2013s första stickprojekt. Jag avslutade koftan på nyårsafton när jag och Anna satt och stickade/sydde ihop stickat och kollade Gentlemen prefer blondes för tusende gången. Mössan han jag också börja på då, men jag gjorde färdigt den på nyårsdagens morgon. Igår tvättade jag och sträckte dem och idag fick koftan knappar - från Annas förråd.
Mönstret är egengjort och den är formad över bysten med kortvarv. Resåren är gjord på 3or och resten på 4or och koftan är stickad fram och tillbaka i ett stycke medan ärmarna är till största delen stickade runt, på strumpstickor.
Jag hade tänkt mig att mössan skulle ha varit lite större, men det grå garnet tog slut.




This is in both the last knitting project of 2012 and the first of 2013. I finished the cardigan on New Year's Eve, while Anna and I watched "Gentlemen prefer blondes" for the thousendth time and knitted/sewed knit pieces together. I started the cap on New Year's Eve too, but finished it the next morning. Yesterday I washed and blocked them and today the cardigan got its buttons, from Anna's stash. I made/improvised the pattern myself and it has short rows to provide shaping over the bust. The ribbing is knit on 3mm needles and the rest on 4 mm. The body of the cardigan is knit in one piece and the sleeves are mostly knit in the round on double pointed needles.
I wanted the cap to be a little bit bigger, but I ran out of grey yarn.

3 kommentarer:

  1. Tjusigt! Lite snopet när garnet tar slut så där när man bara har lite lite kvar... Å andra sidan, kanske mössan är alldeles lagom stor när man har håret uppsatt fram och i nacken? Har ofta tänkt att det vore praktiskt med nåt som täcker hjässan till och från festligheterns vintertid =)

    SvaraRadera