tisdag 18 december 2012

Ugglor/ Owls

Den är attans varm, så när det som nu är ett par plusgrader passar den bäst som enda ytterplagg - jag har tänkt använda den när jag åker skridskor i vinter, för då gillar jag inte att ha kappa. Om det nu blir något skridskoåkande för mig; fotlederna gör såpass ont igen att jag faktiskt beställde ett par kryckor igår, så att jag inte ska behöva gå till läkare varje gång som jag behöver avlasta fotlederna. Men fin är den, min uggletröja. Mönstret till ugglorna är som jag tidigare skrivit gjort av Kate Davies. Eftersom jag använde tunnare garn och stickor så designade jag och grannen/vännen Anna om själva tröjan. På så vis fick den en mer vintageinspirerad modell och slutar midjan. Jag har också stickat kortvarv för att forma den över bysten. Garnet är faktiskt från Netto och kostade 15 kr för 50 gram, vilket får sägas vara ett mycket bra pris för 100 % ull. Eftersom det ändå är ganska tjockt, bara inte i jämförelse med mönstret, så gick det fort att sticka den: ungefär en vecka.


Detalj som visar ugglorna med sina knappögon.
Detail that hows the owls with their eyes made from buttons.


Men nu gör händerna ont, så jag ska inte sticka mer på ett tag. Istället ska jag någon dag när jag känner mig lite bättre börja på en klänning till min kusins bröllop på nyårsafton.

My owls sweater, after a pattern by Kate Davies. It's really, really warm, so now when it's a few degrees above zero (ca 37 F) it really works best without a coat. I think it will be excellent for ice skating, when I prefer not to have a heavy coat. Not that I know if there'll be any ice skatingfor me this winter, my ankles hurts so much that I actually ordered a pair of crutches yesterday. That way I won't have to contact a doctor everytime I need to let my ankles rest. But I love how it looks, my owls sweater. My neighbour/friend Anna and I redesigned the actual sweater, since I was using thinner yarn and needles than the pattern called for, and kept the owls part from the original. That way I could get a more vintage appropriate shape, with a tight fit and it ending at the waist. I also made short rows to make it fit over the bust. The yarn is 100 % wool and I bought it very cheaply at a low-cost chain store where I live.

But now my hands hurt, so I won't knit more for a while. Instead I'm going to start, some day when I feel better, on a dress for my cousin's wedding on New Years Eve.

3 kommentarer:

  1. Ura-bura-snygg! Ugglor verkar vara inne just nu. Jag har sett en massa bilder på ungar med ugglemössor.

    SvaraRadera
  2. ja, det har varit väldigt trendigt med ugglor ett tag; och själv skulle jag inte tacka nej till t ex en t-shirts med Ugglan Helge från "Från A till Ö"

    SvaraRadera