torsdag 29 januari 2015

Underskatta inte bekvämskor/ Don't underestimate comfort shoes

Att hitta bra skor är notoriskt svårt när man vill klä sig i 40-talsstil. Sommartid kan man bära reprosandaler från Rocket Originals och Miss L-fire gör en hel del fina pumps, men om man vill ha ett par vettiga snörskor med låg klack brukar det vara svårare. Och det är är här som bekvämskorna kommer in. Vissa modeller har knappt ändrat sig sen 40-talet, som de som jag har på den här bilden. Just de har jag köpt begagnade och de kanske är från 80-talet, men man kan få tag i liknande nu också. Det gäller bara att hitta ett ställe som säljer tantiga skor. Ellos är ett sådant ställe, (liksom Deichmanns komfortavdelning) där man ibland hittar guldkorn (en persons guldkorn en annan persons hemska tantskor).
 De här hittade jag på rea hos Ellos och de är faktiskt perfekta. Det är märket pediconfort, som jag brukar köpa skor av ibland.


Jag var inte så uppmärksam, så jag såg inte de är fodrad med syntetpäls, men det gör ju verkligen ingenting så här års. Eftersom de är i mocka och jag bor i Göteborg behöver de dock impregneras först.

Finding good shoes that aren't too festive or summer-y is a challenge when you want to dress in 1940's style. A place where I found several rather good ones is actually among so-called comfort shoes, the ones old ladies used to wear (and probably still do). These I bought on sale from Wwedish mailorder company Ellos, but they're made by  Daxon (Pedíconfort) and you can find them all over the EU at least.
I didn't read the text that well when ordering, so it came as a rather pleasant surprise that they are lined in a thick pile, keeping your feet toasty at this time of the year. Since they are made from suede and I live in Gothenburg where it rains A LOT I will have to waterproof them before wearing though.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar