tisdag 12 augusti 2014

Köpa tyg med syrran/Buying fabric with my sis

Min syster Lena hämtade upp mig igår eftermiddag för en tur hem till en dam i Nya Varvet som tidigare har haft tygaffär, men som nu säljer ut sitt lager hemifrån. Syrran var där för några veckor sen och jag har faktiskt också varit där tidigare, fast för flera år sen - tyget till min 1500-talsstyvkjortel kommer därifrån. På den tiden sydde jag nästan bara historiska kläder och var inte intresserad av annat än bomull, linne och siden av lämpliga kvaliteter, som hon inte hade så mycket av, men nu när jag syr så mycket som jag har till vardags var ju situationen helt annan.
   Trots detta lyckades jag begränsa mig till fyra bitar tyg, varav det ena (det orange) är till min bästis Inger.


I sommar har jag sytt matchande omlottklänningar till oss i ett rutigt tyg där de dominerande färgerna var orange och blått (har tyvärr inte lyckats ta någon bild på oss när vi båda har dem än) och det här kan väl ses som en fortsättning. Det är en ganska tjock stretchtwill i mestadels bomull.



Det blå är ylle/polyester till en kjol och det rosa- och blårutiga är lite tjockare, mjuk bomull som ska bli en klänning.

My sister Lena picked me up around half past six yesterday to go fabric shopping. It was a lady who used to have a fabric shop years ago who is selling out her stock. I ahve actually been there before, many years ago - it was there I bought the silk for my rope farthingale. Back then I only made historical clothing and was thsu only interested in wool, silk and linen of the right kind. She didn't have so much of that, but lots of other fabrics, which suits me now.

The fabric in the top photo is a (mainly) cotton stretch twill which I plan to make jackets and skirts for me and my best friend Inger (she will be orange, I will be blue). I made matching wrap dresses in checked cotton with orange and blue as the dominant colours this summer, though I haven't got a photo of us two wearign them togehter yet. This of course continues in the same vein.

The blue fabric is a wool/poly blend and will become a skirt, while the pink/blue check is a soft cotton that will become a dress.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar