måndag 8 oktober 2012

Maja har stickat en mössa/ Maja has knitted a cap

Min kompis Caroline är duktig både på att sticka och att konstruera stickmönster. Både såna för folk med mer stickvana och såna som ser svåra ut men inte är det. Och så har hon dessutom gjort ett gäng mönster som är så lätta att ett barn som just lärt sig sticka kan gå från första provlapp till ett plagg som går att använda. (Här kan man se när hon lär Maja sticka, mycket mer pedagogisk på det området än jag är.) Så Maja gjorde sin lapp och började sin mössa. Jag har gjort en rad med omtag och ibland räddat några tappade maskor samt trätt i sidenband, men annars är det Majas eget verk. Och så mycket roligare än stickade dockor, vilket var det första vi gjorde i slöjden (i femman dessutom, Maja går i tvåan).


My friend Caroline is both good at knitting and at making knitting patterns - both more complicated and simple ones which look more difficult than they are. She has also thought out a collection of easy to knit items for children who has just learnt to knit. (Here you can see her teaching Maja to knit.) So that you can go from your first swatch to something you can use quickly, so to not loose interest. I helped making the increase, picked up a few dropped stiches occasionally and put in the ribbons, but other than that it's Maja's own work. And she's eight years old.

2 kommentarer:

  1. Vad duktig hon är! Äpplet faller inte långt från trädet!

    SvaraRadera
  2. Jag är väl ingen fantastisk stickare och var en genomusel pedagog när jag skulle lära henne sticka, men hon har en fast övertygelse om att man kan tillverka allt och det är det väl jag som ligger bakom.

    SvaraRadera