fredag 12 juli 2013

En samling korta strumpor/ A collection of short socks

Korta strumpor har varit den senaste tidens sticktema. På sommaren gillar jag korta små sockor i skorna. I alla fall när jag fått skav på fötterna av att gå barfota i sandaler, som händer i princip varje gång som jag försöker. Då blir det några dagar med strumpor i skorna och när det är varmt vill man förstås ha så lite socka som möjligt. Trots att de här är i ull så blir de inte för varma utan är mest sköna och mjuka för fötterna.

Lately I have been knitting nothign but short socks. These are thin and lacy enough to be worn when it's hot, even though they are made from wool yarn.


Mönstret heter "Water to sky anklets" och hittas gratis här.
The pattern is called "Water to sky anklets" and can be found for free here.

De här är definitivt för varma för att ha i skor på sommaren, men jag ville testa mönstret och använde ett lite tjockare ullgarn som jag hade hemma. De är underbara hemmasockor om man som jag lätt får ont i fötterna när de blir kalla.
These are definitely too warm to wear in shoes in the summer, but I wanted to try the pattern and used a thicker wool yarn that I had. They are wonderful to use at home if your feet starts aching when they get cold like mine do.



Mönstret heter "Valmue" och är också gratis. Du hittar det här.
The pattern is called "Valmue and is also free. You find it here.

Och så var det mitt första försök att sticka med bomullsgarn. I alla fall i historisk tid, jag kan ha gjort det någon gång i slöjden. Eftersom bomullsgarn saknar elasticitet är resåren för lös, men jag ska trä in resårtråd i efterhand.
And then my first attempt to knit in cotton yarn. At least as far as I can remember, I may have done it in school. Since cotton yarn has no elasticity the ribbing is too loose, but I plan to insert some elastic thread later.


Mönstret är ett gratismönster från Drops, jag länkar till det i föregående inlägg.
The pattern is free and from Drops, I link to it in my last post.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar