söndag 10 mars 2013

Dags att sy igen/ Time to start sewing again

Jag har inte sytt på månader. Orsaken till det är förstås att jag har blivit besatt av att sticka, men bakom det ligger också en orsak  nämligen att jag har varit väldigt sjuk. Stickning efter mönster kräver väldigt lite tankeverksamhet och till och med när du modifierat (eller gjort) ett mönster själv är tankeverksamhet en liten del av processen. Även om den kan vara väldigt avancerad om man är mönsterkonstruktör, så är den  tidsmässigt en mindre del av arbetet. När jag syr måste jag däremot tänka nästan hela tiden, om jag  inte har ett väl utprovat mönster som jag bara kopierar - mönstret ska konstrueras och provas in och jag ska fundera ut bästa sättet att sy ihop det. De enda längre moment som inte kräver tankekraft är att sicksacka kanter och att handfålla och de tar inte speciellt lång tid. Med stickning kan man däremot sitta många timmar utan att behöva ägna sig åt problemlösning.
Och med förkylning  som övergick i influensa, följt av bihåleinflammation och ett återfall i hostande tills man vill kräkas, så har jag inte haft så mycket ork under det här året (jag blev riktigt dålig dagen före nyårsafton). Jag har feber, täta bihålor och hostar nu också, men jag hoppas att jag ska klara att klippa till en ny festklänning. De som jag är snyggast i, som den här är väldigt somriga både i material och snitt, så jag tänkte göra en som passar bättre för vinterbruk, men som ändå är festlig (den här är lite mer vardagsfin).

Så nu ska det (kanske, om jag orkar) klippas till idag. Tyget är viscose rutig i mörkblått och grönt och modellen ska ha trekvarts-, eller i alla fall armbågslånga ärmar och så vid kjol som tyget räcker till.


I haven't done any sewing for months. This is of course due to my recent obsession with knitting, but there's a reason behind that too: namely that I have been ill for a long time. Knitting after a pattern doesn't require as much thinking as sewign for me. And even when I modify or make my own knitting patterns the thinking still is a small part of the time it takes to make the garment. Conversely the parts of making a dress that doesn't require any thinking are few and brief: finshing raw edges and hand hemming. The rest of the time I cosntruct the pattern, fit it, figure out which order to do things etc and that is very hard when you're too ill to have a working brain. 
And since I got a cold one day before New years, followed by the flu, developing into sinusitis and then a return of the coughing and temperature I feel rather miserable. Despite this I hope that I will be able to make up a pattern and cut this fabric, a viscose in dark blue and green, to make a party dress. All the party dresses that I look good in are very summer-y, like this, so I thought that I should make a party dress that works for winter too (this one is more of an every day dress, though nice). I plan to make it with either 3/4 or elbow length sleeves and as wide skirt as I can get out of the fabric. 

Let's just hope that I'm well enough to do it, maybe if I lay down for a while first.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar